goede bedrijfsnaam

FEIT: volgens het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) zijn er vorig jaar alleen al 163.000 nieuwe bedrijven gestart. Hoe val je op tussen al die andere nieuwe bedrijven? Je bedrijfsnaam is daar een van. Als ontwerper van logo’s en websites zie ik vrij veel bedrijfsnamen voorbijkomen. De meeste zijn prima, een enkele excellent, en sommige zijn om eerlijk te zeggen niet zo goed bedacht.

De naam van jouw bedrijf is meestal de eerste kennismaking van een potentiële klant met jouw bedrijf. En net als alle eerste indrukken kan een goede bedrijfsnaam je maken of breken.

Ik zie over het algemeen 2 typen namen: de eerste is een variant op de naam van de eigenaar. Daar is absoluut niets mis mee en is een goed plan om te volgen. Zeker in combinatie met het beroep dat ze uit oefenen. Vanuit mijn eigen klanten zijn dat bijvoorbeeld M.M. van de Haar Schilderwerken, Lupker financial services en Tireda timmerwerken. De namen zijn persoonlijk EN je weet direct wat ze voor je kunnen doen. Je kan hier ook mee spelen, zoals een groot, internationaal bedrijf dat een vestiging heeft in Delft – Ikea – deed. De oprichter, Ingvar Kamprad, gebruikte zijn eigen initialen aangevuld met de eerste letter van de naam van de boerderij, waar hij opgroeide, Elmtaryd en de eerste letter van zijn geboorteplaats, Agunnaryd. En voilá: IKEA.

De 2e optie zijn bedrijven die kiezen voor een zogenoemd ‘gave’ naam, die hun bedrijf vertegenwoordigt. Daar komen eigenlijk de meeste minder goede namen uit voort. Er was een trend waarbij veel bedrijven die zich richten op online zaken zichzelf “…ly” noemen. Denk bijvoorbeeld aan fanly (online loyaliteitsprogramma). Ook waren een tijdje geleden waren hoofdletters uit en werden er delen van de naam vertaald naar cijfers, zoals een 2 of 4 waar eigenlijk ‘to’ of ‘for’ had moeten staan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel die wel goed werken, zoals xs4all.

Probeer ook generieke namen te vermijden. En grappig bedoelde namen zijn echt uit den boze – hoe denk je dat het overkomt op je klant, professioneel?

eet team logo

Zonder het misschien te beseffen, maar gewoon door middel van je bedrijfsnaam, creëer je al een beeld dat de rest van jouw interacties met elke potentiële klant beïnvloedt. En het zou kunnen dat ze zich daardoor van je afkeren. Nu hoeft het niet zo te zijn dat ze bewust slechte gedachten erover hebben, maar ergens maakt een deel van hen zich er zorgen om. En juist die zorgen kunnen ervoor zorgen dat ze elders gaan kijken.

Als laatste wil ik vandaag afsluiten met de volgende tip: Hou altijd in gedachten dat je bedrijfsnaam er hoofdzakelijk is voor je klant en niet voor jezelf. Waar halen zij de meeste waarde uit?  Is het voor hun duidelijk wat jij doet?

Frank Suyker

Author Frank Suyker

More posts by Frank Suyker

Leave a Reply