Hoe kies je de perfecte domeinnaam voor jouw bedrijf

Hoe kies je de beste domeinnaam voor je bedrijf

Het succes van jouw bedrijf kan van de keuze van domeinnaam afhangen. De domeinnaam is nauw verbonden met het online deel van jouw merk: de website, e-mails en alle digitale marketing uitingen. Het is de manier waarop klanten je onthouden en online vinden. En als je eenmaal de domeinnaam hebt gekozen, is het moeilijk om deze te wijzigen. Als je het de eerste keer goed aanpakt, bespaart het je een hoop stress en hoofdpijn in een later stadium.

Jouw domein is zowel het visitekaartje als het virtuele onroerend goed waarop je jouw bedrijf bouwt, dus het moet relevant en gedenkwaardig zijn. Klanten zullen de website vaak bezoeken en de keuze van de domeinnaam kan rechtstreeks van invloed zijn op hun interactie met jouw bedrijf. In feite bepaalt het online adres voor veel bedrijven de naam van hun bedrijf, en niet andersom.

Om jouw domeinnaam te laten schitteren en om je te helpen een koppijn te voorkomen, laat ik nu precies zien hoe je de juiste naam kiest en veilig stelt.

Hoe kies je een domeinnaam voor jouw bedrijf?

Beslissen over de domeinnaam kan een overweldigende keuze zijn en of als je het goed doet, hangt het af van een reeks kenmerken, waaronder generieke of geografische, verzonnen of echte woorden, kort of lang, en de soorten tekens die je gebruikt. Er zijn nu meer dan 1.000 extensies op het hoogste domein (ook wel bekend als TLD, bijvoorbeeld .com) en 255 TLD’s met landcode (bijvoorbeeld .nl) om uit te kiezen.

Er is een aantal belangrijke factoren waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van een domeinnaam (en trouwens ook de merknaam!):

Hou het kort

Kortere namen zijn gemakkelijker te onthouden, typen en spellen. In feite hebben merken zoals Apple.com, Google.com, nu.nl en ad.nl opzettelijk hun namen beperkt tot een of twee lettergrepen en / of minder dan acht tekens. Opvallend is dat 60% van de best gerapporteerde verkoop van domeinnamen ooit 1 woord is geweest. De .com-webadressen zijn nog altijd uitermate populair. Elon Musk verwierf X.com (juli 2017) voor een niet-bekend gemaakte prijs en Facebook kocht FB.com voor 8,5 miljoen (2010).

Wees gedenkwaardig, positief en intuïtief

Als mensen jouw naam niet gemakkelijk kunnen herinneren, zal het heel moeilijk voor hen zijn om jouw bedrijf online en offline te vinden. Positieve domeinnamen kunnen een emotionele band opbouwen met jouw publiek. Intuïtieve namen beschrijven niet noodzakelijk wat je doet, maar ze kunnen een idee geven van hoe en waarom je het doet, wat uiteindelijk aansluit op je merkverhaal.

Doe de radio test

Bij het kiezen van een (domein)naam, maak het eenvoudig om de naam uit te spreken, spellen, typen en door te geven. Stel jezelf de volgende vraag: als je iemand je naam vertelt, of als ze het via de radio horen, weten ze dan hoe ze het moeten spellen en kunnen ze je online vinden?

Vermijd cijfers en koppeltekens

Vermijd het gebruik van cijfers en koppeltekens in de domeinnaam, omdat ze beide de radiotest niet doorstaan. Omdat getallen zowel in letters als in cijfers kunnen worden uitgeschreven, moet je alle variaties verzamelen, omdat mensen de specifieke spelling niet altijd zullen onthouden. (Bijvoorbeeld: eenwoord.nl en 1-woord.nl).

Internationaal

Ten slotte, als jouw bedrijf internationaal gericht is, is het een goed idee om te controleren hoe je de naam vertaalt in toepasselijke talen.

Controleer de beschikbaarheid van gebruikersnamen voor sociale media

Idealiter wil je gebruikersnamen hebben voor de profielen voor sociale media die exact overeenkomen met jouw domein, omdat dit zorgt voor merkcontinuïteit en memorabiliteit.

Onderscheid jezelf van de concurrentie

Onderzoek concurrenten en de naamgevingstrends in jouw branche om te bepalen hoe / waar je jezelf kunt onderscheiden.

Kies de juiste extensie, meestal .nl

Het Nederlandse publiek is het meest bekend met .nl en zal het daarom vaak standaard gebruiken wanneer ze een domein herinneren of het in hun adresbalk typen. Deze domeinen zorgen ook voor vertrouwen en online autoriteit (wat zegt een .net-adres over een bedrijf? Eigenlijk sta je dan al met 0-1 achter). Werk je internationaal? dan is een .com eigenlijk een must.

Al bezet, en je wil de naam toch graag

Is de domeinnaam die wil al bezet, maar je wilt de naam toch heel graag gebruiken? Dan kun je ervoor kiezen om een bod te doen. Gebruik hiervoor een escrow service zoals escrow.com. Dit zorgt voor een veilige overdracht tussen beide partijen.

Pak die droom naam!

De domeinnaamruimte, hoewel deze nog in de kinderschoenen staat, blijft elke dag groeien. Navigeren in de bureaucratie van domeinnaamtransacties kan een uitdaging zijn, maar door bovenstaande tips te volgen, kun je waarschijnlijk het virtuele vastgoed van jouw dromen verkrijgen en jouw bedrijf de beste start geven die het verdient.

Door ervoor te zorgen dat de domeinnaam kort en memorabel is en de radiotest doorstaat, verhoog je de merkwaarde en stimuleer je verkeer naar de website.

In het ideale geval moet de naam een ​​exacte overeenkomst .nl (of.com) zijn om vertrouwen en online autoriteit op te wekken.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over hoe je een (domein)naam voor jouw bedrijf kiest? Heb je problemen om je naam vast te leggen? Wees alsjeblieft niet verlegen en reageer hieronder of stuur me een mailtje.

Frank Suyker

Author Frank Suyker

More posts by Frank Suyker

Leave a Reply